Bedömning

Förstå kunskapskraven i Lgr 11

Att föra en diskussion framåt
Hur gör man egentligen när man samtalar och diskuterar, ställer frågor,  framför och bemöter åsikter som för samtalet framåt? Följande filmklipp visar hur DU kan göra för att träna på den kommunikativa förmågan att föra en diskussion framåt. Förstå kunskapskraven: Att föra en diskussion framåt


Att lösa problem och föra resonemang
Hur kan man göra när när man löser problem?  Hur gör man när man ska välja lämpliga metoder och modeller? Och hur gör man egentligen när man resonerar om tillvägagångssätt, resultatens rimlighet och alternativ? Följande filmklipp visar hur DU kan göra när du ska lösa problem och föra resonemang. Förstå kunskapskraven: Att lösa problem och föra resonemang


Att utveckla ett resonemang
Hur gör man när man resonerar? Med resonera menas att man utvecklar sina tankar och åsikter, men hur gör man det? Ett resonemang ska alltid förklara och fördjupa din åsikt. I kunskapskraven står det att ett resonemang kan vara enkelt, utvecklat och välutvecklat, men vad är skillnaden? Hur vet du vad som gäller för respektive betyg? Följande filmklipp förklarar och ger exempel i ämnet svenska på hur DU kan göra när du ska utveckla ett resonemang. Förstå kunskapskravet: Att utveckla ett resonemang i svenska


Att pröva och ompröva
Vad menas egentligen när det står i kunskapskraven att man ska kunna pröva och ompröva olika sätt att lösa ett problem? För bild, slöjd och teknik finns kunskapskraven att systematiskt pröva och ompröva, men vad menas med det? I följande filmklipp får du ta del av exempel på hur du kan pröva och ompröva i ämnet slöjd. Förstå kunskapskraven: Att pröva och ompröva




Inga kommentarer: