Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsätt
ningar att utveckla sin förmåga att
-
formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
-
läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
- urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
- söka information från olika källor och värdera dessa.
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter
En läsande klass
I svenska arbetar vi med En läsande klass. Vi brukar inleda veckan med en lektion i En läsande klass. På onsdagar har vi bokcirkeldiskussion utifrån reportern, cowboyen, spågumman, detektiven och konstnären. Eleverna arbetar i grupp om 4-5. Varje vecka läser de ett bestämt antal sidor i samma bok, detta görs hemma. På onsdagen förbereder eleverna enskilt sin bokcirkeluppgift för att på eftermiddagen delta i bokcirkeldiskussion. Följande uppgifter får eleverna utföra:
Reportern är diskussionsledare, han eller hon leder diskussionen samt ställer frågor till alla i gruppen. Avslutningsvis redovisar reportern en text-koppling.
Cowboyen sammanfattar de sidor som gruppen har läst sen sist.
Spågumman redovisar hur han/hon tror att boken kommer att fortsätta. Om det är sista diskussionen ska spågumman redovisa vad en uppföljare skulle kunna heta och handla om.
Detektiven gör delvis sin uppgift när han/ hon läser. Detektivens uppgift är att samla svåra ord och uttryck som sen redovisas för de andra i gruppen.
Konstnären ritar en bild av en händelse ur boken. Konstnären ska också ställa 2-3 frågor om händelsen. Konstnären ska försöka ställa frågor mellan raderna så att gruppdeltagarna får dra egna slutsatser utifrån egna kunskaper och erfarenheter.
Bokcirkel
En framgångsfaktor med att arbeta med bokcirkel är att eleverna har ett syfte att läsa och tolka budskap i en bok. Varje vecka läser eleverna enligt ett lässchema. Fyra eller fem elever arbetar tillsammans i samma grupp vilket också innebär att de läser samma antal sidor i en likadan bok. Dagen vi läser till arbetar eleverna först enskilt med en uppgift. Därefter sitter de tillsammans i gruppen och diskuterar veckans lästa sidor. Diskussionen leds av reportern som är diskussionsledare.
Muntlig redogörelse
Vi har under en längre period arbetat med muntlig redogörelse. Vi har gjort film och redovisat för varandra. Under arbetets gång har vi arbetat med kamratbedömning och självbedömning.
Vi har hela tiden utgått och arbetat med följande punkter:
- inledning
- huvudämne
- avslutning
- att titta upp
- att tala tydligt
- att visa engagemang
- att anpassa språket tydligt till mottagarna genom att förklara och byta ut svåra ord.
Berättarknep - retorik
Om man ska genomföra en muntlig redogörelse, berätta något som har hänt eller något som man själv varit med om kan man ta till en del knep för att få folk att lyssna. I filmen Få andra att lyssna får vi följa Siri som får tips av en retorikcoach. Vi får även följa med Siri när hon träffar nyhetsankaret Katarina Sandström.
En uppgift under arbetets gång var att göra en film om klimatförändringar. Detta gjordes i grupp. Filmprojektet resulterade i att vi deltog i Tigerfestivalen 2015. Den 3 mars var vi till Eskilstuna för att titta på våra och andras filmer på bioduken. Det var en häftig känsla för eleverna och för mig!
Skriftlig kommunikation
Argumenterande text
Argument använder man sig av när man vill övertyga någon eller några om sin sak.
I filmen Tungan rätt i mun får vi lära oss om konsten att argumentera för det man tycker är viktigt. Vi får följa Samuel som får tips av retorikcoachen om hur han ska argumentera för höjd veckopeng. Samuel träffar även Gustav Fridolin som tipsar om hur man ska göra för att få andra att lyssna på det man tycker är viktigt.
Inga kommentarer:
Nya kommentarer är inte tillåtna.